Forschung

Forschung

Die Forschung am Institut für Staatswissenschaft erfolgt in den beiden Kerngebieten "Vergleichende Politikwissenschaft" und "Österreichische Politik". Mitarbeiter*innen des Instituts forschen vor allem zu politischem Wettbewerb und Wahlen, Regierungen und Koalitionen, politischem Protest und Vergangenheitspolitik. Ein Teil der Forschung fokussiert auf die Entwicklung politischer Einstellungen, inwiefern Werte und das politische Verhalten der Bürgerinnen und Bürger in der europäischen Demokratie einhergehen. Ein besonderer Fokus liegt auf der Wahlbeteiligung und Parteiwahl sowohl auf österreichischer als auch europäischer Ebene.

Wissenschafter*innen des Instituts arbeiten zur Beantwortung ihrer Forschungsfragen instituts- und fachübergreifend mit vielfältigen Projektpartnern und Forschungsnetzwerken im In- und Ausland. An der Fakultät für Sozialwissenschaften ist das Institut vor allem im Forschungsschwerpunkt 'Political Competition and Communication: Democratic Representation in Changing Societies' engagiert.

Das Institut wählt einen empirisch-analytischen Zugang, der hauptsächlich auf quantitativen sozialwissenschaftlichen Methoden basiert. Um empirische Phänomene akurat darzustellen, arbeiten die Wissenschafterinnen und Wissenschafter kontinuierlich an der Entwicklung von Umfragedesigns sowie an der Anwendung der bestgeeignetsten statistischen Modelle und der Analyse empirischer Daten.

Eine Übersicht der aktuellen Publikationen und Aktivitäten am Institut findet man hier sowie auf den Seiten der Mitarbeiter*innen.

Publikationen

Arguments that can sway EU attitudes: Evidence from a survey experiment of German Voters

Autor(en)
Nikoleta Yordanova, Roni Lehrer, Moritz Osnabrügge, Mariyana Angelova, Sander Renes
Abstrakt


The recent Brexit referendum and the rise of Eurosceptic parties across European states have brought up questions on what causes increasing public Euroscepticism. We study how framing citizens with positive or negative arguments about the EU in political campaigns can affect their intention to support leaving the EU in a hypothetical EU-exit referendum in Germany. Given the asymmetric information about the EU in this founding member state, where citizens have been exposed to positive coverage of European integration for decades, we expect negative ar- guments that have not yet been priced in to have a stronger potential to affect German citizens’ EU attitudes than positive arguments about the EU. Using a 2- wave survey experiment conducted within the German Internet Panel study (fielded in July 2016 and March 2017) and a difference-in-difference analysis, we examine how framing respondents with positive or negative political, cultural, economic and security-related arguments about the EU affects their propensity to support Ger- many leaving the EU. In line with our expectations, we find significant framing and persuasion effects of negative frames only, albeit limited to the political frame. Moreover, we show that undecided and less sophisticated respondents are more receptive to such framing and persuasion. The study adds to the literature on cam- paign effects in high salience environments as well as to our understanding of what type of campaign messages can play a role in potential future EU-exit referendums. We further point to what specific messages can breed Euroscepticism in Germany, which policy-makers could preemptively address.

Organisation(en)
Institut für Staatswissenschaft
Externe Organisation(en)
Universität Mannheim, Università Commerciale Luigi Bocconi, Erasmus University Rotterdam
Publikationsdatum
12-2019
Peer-reviewed
Ja
ÖFOS 2012
506014 Vergleichende Politikwissenschaft
Schlagwörter
Link zum Portal
https://ucrisportal.univie.ac.at/de/publications/df094908-4824-4fa8-bdca-41d81a426e8e